מה זה ברוצלה קאניס?

הקרדיט על הכתבה: לארגון הרופאים הווטרינרים

במהלך השבועות האחרונים אנו נחשפים באמצעי התקשורת לדיווחים שונים אודות נגיעות של כלבים גזעיים ב״ברוצלה קאניס״, אז בואו נעצור לרגע ונסביר במה בדיוק מדובר 👇

חיידק הברוצלה הוא חיידק תוך תאי, ספציפי מאד לבעל חיים מסויים (ברוצלה קאניס – כלבים למשל), מדובר בחיידק זואונוטי (כלומר מועבר מבעלי חיים לבני אדם) הגורם לתחלואה בבעלי חיים ובאדם. החיידק התגלה בשנת 1966 בארה״ב ולאחר מכן בכל העולם.

בארץ זנים של החיידק נפוצים בעיקר בבקר, בצאן ובחזירים המהווים גם נשאים וגם את המאגר הטבעי של החיידק, כאשר רק לאחרונה, בשנת 2019 התגלה החיידק גם בכלבים שיובאו לארץ באופן לא חוקי (עד אז ישראל נחשבה ל״מדינה נקיה״ מברוצלה קאניס).

מי באוכלוסיית סיכון ❓

בכלבים החיידק עלול לפגוע במערכת המין, בעיקר ברחם, בערמונית ובשיליה (הפלות וירידה בפוריות, דלקות באשכים בזכרים), בלב (בעיקר במסתמים), במערכת הלימפה, במפרקים ולעיתים גם באיברים נוספים כמו הכליות והכבד. באדם עלולה להיות פגיעה במערכות שונות בגוף עקב הדבקה מכלב/ה חולה כאשר קבוצות הסיכון להדבקות במחלה הן: ילדים עד גיל חמש, נשים בהריון, קשישים ואנשים בעלי מערכת חיסונית ירודה (מחלות אימוניות, טיפולי כימותרפיה וכו׳).

איך נדבקים ❓

החיידק עובר לאדם במגע ישיר עם הפרשות של מערכת המין והשתן, לדוגמה: גורים בעת ההמלטה, נוזלי ההמלטה, שיליה, הפרשות ואגינליות לפני ולאחר ההמלטה, שתן ואפילו בחלב.

מגע של החיידק בריריות (אף, פה, עיניים) או בפצעים פתוחים עלול לגרום לתחלואה באדם, כאשר בקרב הכלבים החיידק מועבר מאחד לשני בעיקר במגע מיני או בצורה אירוסולית (חלקיקי נוזל באויר) במקומות צפופים (כלביות ובתי גידול). שרידות החיידק בסביבה נמוכה יחסית כך שמגע עם עצמים כמו צעצועים ודרגשי לינה לא אמור לדבק אולם אנו ממליצים על שמירה על הגיינה והפרדה מלאה גם באלו.

האם זה מסוכן ❓

שיעורי התמותה בקרב הכלבים החולים בברוצלה קאניס נמוכים (למרות שמדדי התחלואה עלולים להיות גבוהים מאד באוכלוסיית כלבים צפופה) אולם לצערנו הרב ברוצלה קאניס היא מחלה כרונית והכלב/ה עלול/ה להיות נשא/ית של החיידק למשך שנים רבות. שטיפה במים וסבון ושימוש בחומר חיטוי מבוסס אלכוהול או כלור ישמידו בקלות את החיידק כך ששוב, הגיינה היא המפתח לשמירה על הבריאות של בעלי החיים ושלנו האדם.

מי הכלבים שבאוכלוסיית סיכון ❓

בישראל נתגלו עד כה גורים נגועים בברוצלה קאניס מהגזעים שיצו, שיבה אינו, קוואליר קינג צ׳ארלס ובולדוג צרפתי, חלקם מבית גידול באלון הגליל (לפי פרסומי השירותים הווטרינרים של משרד החקלאות).

אז מה עושים❓

👈 אם רכשתם גור במהלך חצי השנה האחרונה מומלץ לפנות לרופא הווטרינר המטפל ולהוועץ בו לעניין בדיקה סירולוגית להמצאות נוגדנים לחיידק.

👈 לשמור על הגיינה (שטיפת ידיים במים, סבון וחומר חיטוי) לאחר כל מגע עם הכלב ולפני האוכל בכלל ובעיקר עד שתתקבלנה תוצאות בדיקות המעבדה.

👈 להמנע, ככל הניתן, ממגע עם כלב/ה נגוע/ה ובוודאי ממגע עם הפרשות מערכת המין והשתן.

👈 לעקר/לסרס כלבים שנדבקו כדי לצמצם את סיכויי התפשטות המחלה בקרב האוכלוסיה.

👈 במידה וכלבכם/כלבתכם חולים – התייעצו עם רופא/ה ווטרינר/ית.

👈 ברוצלה היא מחלה מחוייבת דיווח בישראל ולפיכך חובת הרופא/ה הוטרינר/ית המטפל/ת לדווח על כל כלב חולה לשירותים הווטרינרים של משרד החקלאות.

המלצות מטופלים

מאמרים נוספים
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם